Årets nybyggare

Idag har jag varit med vid utdelningen av Kung Carl XVI Gustafs pris ”Årets nybyggare 2008″.

Det finns ungefär 70 000 invandrarägda företag som sysselsätter 250 000 personer i Sverige idag. Var femte företag som startas är av en person med invandrarbakgrund.

Få priser kan vara med välmotiverade än detta.

Att flytta till ett nytt land med en annorlunda kultur tillsammans med ett nytt språk är en av de största utmaningar en människa kan möta. Just därför är årets nybyggare en av de finaste utmärkelser som man kan få. Det är också en sporre för många andra.

En väninna till mig som levt i Sverige under många år och ursprungligen kommer från Zambia säger något mycket tänkvärt. -Ewa, jag älskar Sverige, men det finns ett ord jag aldrig tänker lära mig, ordet lagom. Varför vara lagom, när man kan vara bättre eller till och med bäst?

Kommentera

