Jobbsnobb

Startade morgonen med att läsa en bra och tänkvärd ledare av Sanna Rayman i Svenska Dagbladet om "jobbsnobbar" idag. Själv startade jag med att sortera brev på posten som tonåring vintertid, sommartid med att kratta gravar på Lidingö kyrkogård. Senare när jag blev 18 år  var det extrajobb som vårdbiträde nattetid på ålderdomshem och på KS tillsammans med studier. Extrajobb och uppdrag i varierande form har sedan fortsatt hela livet fram till dess att jag blev statsråd och då genom regler satte stopp för annan verksamhet.

På tal om jobbsnobbar funderade jag just över detta under interpellationsdebatten om protektionism i riksdagen igår mot Bo Bernhardson (s) som påstod att regeringen raserar trygghetssystemet. Hans recept var mer a-kassa. Mitt recept är fler möjligheter till jobb och utbildning.

Hemma i Stockholm idag på UD med veckoberedning och interna möten i den vackra snöyran. På eftermiddagen träffade jag Björn Ulvaeus och Staffan Holm för att diskutera svensk musikexport. 

Nästa viktiga möte för exporten var för att vidareutveckla tankarna om Irak tillsammans med SEK, Exportrådet, EKN och Swedfund som alla är mycket engagerade i detta tillsammans med hur vi bättre tar tillvara potentialen som finns hos svenskar med utländsk bakgrund. Många goda tankar som behöver realiseras snarast möjligt.

Avslutade dagen med intervju med DI som undrade över SEK och ägarförhållandet till  Swedbank. Sitter just nu och förbereder morgondagens resa till Berlin där jag kommer att ta upp svenska ordförandeskapet, gemenskapspatentet och säkert också får frågor om bilindustrin och det svenska snuset.

Kommentera

