Förbjud snus i hela EU

Tycker Ella Bohlin (kd) som är första namn på listan till EP valet i juni. Vi hade debatt i morgonsoffan TV 4 imorse. Jag tycker precis tvärtom. Ta bort förbudet mot det svenska snuset. Hon tycker att jag ska ägna mig åt annan viktig export och inte tvinga på hela EU vårt svenska snus.

Jag vill först säga att människor har ett fritt val.

Jag ägnar mig åt viktig svensk export en väldigt stor del av min tid. Det handlar framförallt om export av svensk miljöteknik, IT, telekom och hög teknologi generellt inom flera områden. Dessutom en växande export för design, mat, mode och uppöevelseindustri. Sist men inte minst mer tjänsteexport där vård och utbildning är två bra exempel.

Snuset handlar om något helt annat, nämligen att det är en rättvisefråga för svenska företag att kunna verka på EU´s inre marknad. Snusförbudet är ett praktexempel på ett tydligt handelshinder och därmed snedvriden konkurrens inom EU om man ger Åland som exempel.

Christofer Fjellner ger också tydligt svar på tal mot Ella Bohlin i dagens Expressen angående folkhälsoaspekterna, klart läsvärd.

Kommentera

