Sverige femma i handel

Sverige är världens femte mest handelsvänliga land enligt ny mätning  från World Economic Forum. Bra, men vi kan fortfarande bli bättre enligt min åsikt.

Idag har jag haft telefonöverläggningar med både UD och statsministern om olika frihandelsavtal och hur vi bäst agerar för att komma vidare. Det kommer att vara svårt att hålla ihop EU, men ingen omöjlighet som det ser ut just nu.

Eftermiddagen tillbringades med familjen i Visby. Där är det många turister så här års, bra för Sverige. Nästa vecka blir de ännu fler som invaderar Visby då det är Gotlandsvecka för hela Sverige. För mig är det dags att åka hem och jobba på UD nästa vecka med besök av Sydkorea på måndag.

Innan dess bär det dock av till släktträff i Tornedalen över helgen. Kanske hinner vi med en sväng i norra Finland också och träffar min kollega Paavo Väyrynen.

One Response to Sverige femma i handel

  1. Claes Hammar skriver:

    Hej!

    Mycket trevlig uppgift om Sverige som 5:e mest handelsvänliga land. Skall nämna det idag när jag leder det första EU Trade Counsellors möte här i Washington. Vi ser fram emot att få höra från vår gäst, den handelsansvarige i Vita huset om amerikanarnas syn på läget i handeln. Tror att det är någon ingen vågad gissning att USA inte finns bland de fyra mer handelsvänliga än Sverige, men jag undrar vilka det är. Skall googla på World Economic Forum och försöka hitta det.

    Claes i Washington

Kommentera

