Vad kräver krisen av främjandet?

Är namnet på den skrivelse som precis kommit ut. I denna har vi samlat information om hur regeringen arbetar för att göra det enklare, billigare och lättare för våra företag att handla med omvärlden – och hur det arbetet påverkas av den värsta krisen sedan 1930-talet.

Exporten drabbades dubbelt när finanskrisen slog till. Kreditåtstramningarna gjorde finansieringen av exportaffärer mycket svår samtidigt som efterfrågan rasade. Regeringen svarade på problemet med att fördubbla EKNs garantiram och öka både det egna kapitalet och likviditeten i Svensk Exportkredit (SEK). Vi har fått kvitto från företagen på hur viktiga dessa åtgärder var för att förhindra ytterligare exportras. En genomgång har därför gjorts av export- och investeringsfrämjandet för att se om den fyller sina syften och resultatet är positivt.

Exportrådets, ISAs, ambassadernas och många andras arbete för att underlätta för handel och investeringar svarar i hög utsträckning mot de behov som företagen har. Vi har också gått igenom det aktuella forskningsläget och kan konstatera att det finns starkt stöd för att offentligt exportfrämjande behövs för att korrigera stats- och marknadsmisslyckanden, och att de har påvisbara effekter. Rådgivning och marknadsinformation är centrala faktorer men viktiga spridningseffekter finns även vid branschvisa exportsatsningar och arbete med Sverigebilden.

Främjandet av svenska företags deltagande i stora projekt värderas av företagen själva ha en utväxling på ett till hundra (dvs 1 miljon i offentliga främjandemedel ger exportorder för 100 miljoner till berörda företag, motsvarande 100 årsarbetstillfällen).

Vi ser också att en hel del mer behöver göras:

Små och medelstora företag behöver mer hjälp att ta steget till export

Tjänstesektorn visar den snabbaste exportutvecklingen (från 20 till knappt 30 % av exporten på  tio år). Vi ser nu över om exportfrämjandet bör anpassas för att påskynda denna omställning.                 

Kunskapen hos företagare med utländsk bakgrund kan användas i att utveckla exporten, särskilt till sina forna hemländer

Vi bör bygga vidare på våra starka positioner på framtida tillväxtmarknader i Mellanöstern och Afrika.

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com-logga

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

Ansluter till %s

%d bloggare gillar detta: