Halvtid

Idag firar vi här på UD att det nu är ungefär halvtid i ordförandekapet. Hade en intervju igår som fokuserade på det viktigaste som hänt inom mitt område hittills.

Vi rivstartade första dagen med ett beslut om klassificering av mobiltelefoner som var mycket glädjande. Efter det lyckades 133 kommittén komma bra överens om frihandelsavtalet mellan EU-Sydkorea. Jag har bland annat haft informell handelsministermiddag och lett KKR i Bryssel. Detta har varit större evenemang, men naturligtvis lever vi med ordförandeskapet på olika nivåer dagligen.

Varje morgon (då jag inte är bortrest) samlas vi på mitt rum för ett kort morgonmöte där senaste nytt tas upp. Det har fungerat bra och det blir mycket snabbare feed back på frågor från de olika enheterna.  Det gör också att jag själv hela tiden hålls uppdaterad på ett annat sätt.

Nu är det alldeles snart dags för föredragning av tjänstemännen inför nästa veckas toppmöte mellan EU- Brasilien.

Kommentera

