World AIDS Day

Tisdag 1 december var det World AIDS Day och naturligtvis kändes det extra viktigt att uppmärksamma då jag var på plats i Geneve. På morgonen höll WTO´s Pascal Lamy en frukost för att diskutera Enhanced Integrated Framework (EIF). Sverige var inbjudna som en av givarna tillsammans med flera andra och ungefär fyrtio av de minst utvecklade länderna.

Förutom att tala om vikten av handel i fattiga länder tog jag upp frågan om ökat politiskt ledarskap i HIV frågan. Utan friska människor kommer inte handeln och döärmed välfärden att öka.

HIV091201 Genéve5

Under förmiddagen talade jag vid en manifestation på ”Place de Nations” tillsammans med UNAIDS, borgmästaren i Geneve och ordförande för HIV positiva i Europa. All var klädda i rött och formade ett mänskligt red ribbon på torget.

HIV091201 Genéve6

Under kvällens mottagning där Sverige var värd passade jag också på att uppmärksamma Världsaidsdagen inför mina kollegor i EU kretsen både genom tal och tända röda vackra ljus i red ribbon. En dag där alla bör tänka på alla de kvinnor, män, ungdomar och barn som dött i Aids. Själv tänker jag på vänner som drabbats.

Men det är också viktigt att fundera på hur vi förbättrar och förstärker arbetet mot spridningen av HIV. Det finns en hel del att göra också som handelsministrar, inte minst inom CSR – corporate social responsibility.

HIV091201 Genéve2

Kommentera

