Integration i Umeå och Örebro

Har i veckan besökt Örebro och talat om Kosmopolitprojektet på Småföretagsdagarna. Hann också med ett företagsbesök hos Lagermetall som jobbar tillsammans med Kina. Oerhört fascinerande att lyssna till deras historia om hur de gradvis ökat sitt samarbete och nu investerat i en kvalitetskontrollfabrik i Kina. Tala om att göra skillnad på marken aveende MR. De berättade för mig att alla exportföretag i Kina, dvs de som har kontakt med omvärlden idag agerar enligt västerländska seder.

På fredagen besökte jag Umeå och deltog i Integrationsdagen där det delades ut pris till årets bästa arbete för ökad integration. Själv talade jag återigen om Kosmopolit och vikten av nya nätverk. Nu ser det ut som om ytterligare ett kommer igång, i Umeå denna gång. Efter lunch var jag och besökte Designhögskolan som jag lovade redan under informella KKR i höstas. Mycket spännande plats där det sker många internationella möten. Jag lovar att det kommer vara en högskola som vi kommer höra mer av i framtiden.

Har ikväll packat väskan för en långresa hela nästa vecka till Gulfen. Först bär det av till Saudi för att delta i en konferens om ”Corporate Good Governance” och tala om hur svenska företag arbetar med MR. Sedan fortsättning till Bahrain, Kuwait och Oman.

Kommentera

