Invigning av EXPO 2010

Invigningen startade med middag som gavs av Kinas president Hu Jintao på kvällen. Träffade många bekanta ansikten i vimlet. Finlands ekonomiminister, Indonesiens handelsminister, Sydkoreas handelminister och min ryska motsvarighet Krisjenkov. Vi har diskuterat vikten av en öppen marknadsekonomi många gånger och har något olika ställningstagande., inte minst när det gäller virkestullar. Men han har glimten i ögat åtminstone.

På vägen från middagen hann jag också träffa min vän Cathy Ashton. Hon mådde bra och var på gott humör, men medgav att starten varit mycket tuff.

Efter busstransport var det så dags för officiell invigning av EXPO 2010. Fantastiska framträdanden på scenen, men lite för välorganiserat för min smak. Alla var lika långa, alla likadant klädda och alla rörde sig likadant.

Till slut var det i alla fall uppträdande av en afrikansk grupp och då kändes det mer som ren glädje och spontanitet. Damen som satt bredvid (från FN) utbrast: -Finally something spontaneous!.

Efter inomhussessionen skulle alla gäster transporteras utomhus för spektakulära fyrverkerier. Även om inomhusarrangemanget var lite för perfekt i min smak, var fyrverkeriet det vackraste och bästa jag någonsin sett.

Kommentera

