Irak

Reste i lördags kväll till Erbil i Kurdistan, norra Irak. Landade mitt i natten och blev väl omhändertagen. Första gången var jag här för fem år sedan och det har hänt en hel del. Detta märktes redan på väg in till hotellet. helt nya vägar som gjorde resan smidig. Efter programgenomgång på hotellet var det sovdags.

Söndagen var intensiv med ett besök hemma hos president Barzani som uttryckte sin tacksamhet för alla kurder som blivit välkomnade i Sverige. Vi talade också en del om den allmänna situationen i Irak efter valet. Tillsammans med mina medarbetare hade vi också en svensk företagsdelegation varav flera också ursprungligen kommer från Irak.

Vi hade också möte med handelsministern och flera andra ministrar som deltog. Under lunchen var handelsministern faktiskt i minoritet bland oss, tre andra ministrar och jag själv runt bordet talade alla svenska. Jätteroligt att också träffa min vän Khaled Salih som arbetade lika mycket som vanligt.

Zakaria, en svensk-kurd som är berömd artist i Kurdistan visade upp sitt fantastiska bygge, ett bostadsområde med flera hundra lägenheter.

Vi besökte också Awamedica, ett läkemedelsföretag som är uppbyggt i Erbil och alldeles nystartat, också av en svensk kurd som forskat och disputerat på Uppsala universitet, arbetat med AstraZeneca och nu flyttat till Erbil och byggt upp en otroligt fin läkemedelsfabrik där.

Scania har precis startat upp en service och underhållsverkstad som vi också passade på att inviga. Förra gången jag var i Irak, då i Bagdad var Scania det företag som lyckades snabbast med sina affärer. Nu finns fabriken i Iskanderia på gång i centrala Irak och det här centret i norra Irak. Det behövs verkligen, varannan lastbil som rullar på vägarna i Irak är en Scania. Borgmästaren och jag höll tal och sedan var det dags att klippa band hjälpt av en liten gullig kille som bar saxen på en blomsterbädd.

Middag med massor av gäster vid e tt nybyggt konferenscenter. Jag räknade till tio olika ministrar vid mitt bord, varav tre talade svenska och alla ville ha mer samarbete med Sverige.

Väldigt roligt att mötas av människor som talar svenska så långt bort från Sverige. Om inte företagen inser vilken chans vi har här vore det mycket underligt. Sent på kvällen var det dags att sätta sig på flyget igen och åka vidare till Beirut, Libanon.

Scania tårta

Scania invigning gullig liten kille

Bara män...

På Awamedica

Awamedica blandad medicin
One Response to Irak

  1. T.A skriver:

    Hej!

    Roligt att höra Irak är nu i en ny tillväxtfas.
    Some global product & marketing Manager har jag riktigt starkt fokus på företag i mellanöster.
    Jag har faktiskt lyckats i de flesta länderna utom i Irak.
    Den riktigt stora frågan är, hur kommer man i kontakt med handelsminister/er?

Kommentera

