Bra att EU´s tullkodexkommitté idag röstade för att vi fortfarande ska kunna importera brasiliansk etanol till lägre tullnivå. Det hade varit ödesdigert om det blivit nej av flera orsaker.
1. Dyrare etanol för brukarna som nu är ca 220 000 bilar och 700 bussar i Sverige.
2. Motarbetat forskningen på andra generationens etanol för att få fram ett mer energieffektivt bränsle.
3. Ett slag mot konkurrenskraften genom att tullar då hindrat människor att ha råd att välja etanol.
Dessutom begriper inte de länder som röstar nej av orsaken att vi istället borde använda europeisk etanol (som klassas som jordbruksvara) att det inte är samma typ av etanol som den svenska bilar och bussar behöver.
Idag röstades också för ett treårsbeslut istället för som tidigare bara ett år i taget. Bra eftersom det stärker företagens mer långsiktiga planering.
Det är åter ett bevis på att det inte är markradskrafter som styr utan tokiga politiska beslut.Detta påminner om forna Sovjet
Att svenska politiker kan brilgera med att galna beslut fattas i EU som gör att vi kan skryta med hur duktiga vi är med miljön. Människor i Brasilien offrar åkermark och hälsa för vår skull
Den dag vi i vår närhet har etanol kan det vara ok framställt av svensk spanmål och skogsprodukter, men då är inte EU lika tillmötesgående om några undantag skulle behövas, eller kan det var de svenska politikerna som inte har samma glöd i påtryckningarna
Gunnar Andersson Floby Aktiv Moderat och Bensinhandlare
Inte samma typ av etanol – vad är det för trams. Bussetanolen har t.o.m. tillverkats i Sverige.
Bosse L annser att mitt inlägg är trams det får han gärna tycka men faktum kvarstår att den mesta etanolen som används i vårt land kommer från Brasilien eller länder som offrar sin åkermark där de borde odla mat….
Vad gäller den inhemska etanolen så är jag den första att stötta den men då är de styrande snabba att beskatta sådan produktion så den blir lönsam
Förstår inte vad Bosse menar med att det inte är samma typ av etanol.
Gunnar Andersson