HIV in Europe

Deltog idag på en konferens anordnad av HIV in Europe. Den hölls på Karolinska Institutet, min gamla arbetsplats i Solna.

EU kommissionen berättade om den nya strategin för HIV arbete i Europa och ECDC om sin roll i HIV arbetet. WHO i Europa var också där och belyste HIv frågan ur sitt perspektiv. Jag talade om vikten av att privat näringsliv också engagerar sig i CSR arbete och inkluderar HIV i detta.

Berättade också om egna erfarenheter från mina resor i Afrika och besök på svenska företag där. Många gör ett otroligt bra arbete för sina arbetstagare både själva infekterade eller de som är påverkade pga att någon i familjen har HIV.

Många ansikten jag kände igen, inte minst rektorn för KI, Harriett Wallberg-Henriksson som välkomsttalade. Träffade också Andreas Berglöf från HIV-Sverige som nu berättade att han kandiderar för Moderaterna till kommun, landsting och riksdag för Stockholms kommun. Jätteroligt att Andreas också vill engagera sig politiskt förutom allt bra arbete han gör för HIV-Sverige.

En bra eftermiddag. Nu ska jag titta på morogndagens tal om standardisering. Även i HIV-arbetet är det viktigt med bra standardisering, inte minst vid tillverkning av kondomer för HIV-prevention.

Lämna en kommentar