Snusmöte

Igår hölls det stora intressentmötet angående snus på Rosenbad. Jag hade bjudit in många olika personer som är intresserade av snusfrågan på ett eller annat sätt. För mig handlade det om att inhämta mer kunskap och lyssna av var alla står i frågan.

Intressant samtal där både inremarknadsaspekter och hälsofrågor belystes. Blandat deltagande från inremarknadsexperter, finska och norska representanter, non smoking generation, Folkhälsoinstitutet och Socialstyrelsen samt forskare med olika ståndpunkter talade.

Sammanfattningsvis var det väldigt intressant och blev ett mycket bra och sansat samtal. Alla visade stor förståelse om vikten av en fri inre marknad utan hinder för svenska varor. Alla insåg säkert också vikten av non smoking generations ståndpunkter när det gäller barn och ungdomar och hur betydelsefullt det är med en ansvarsfull produktreglering.

Inom forskningen redovisades däremot många skilda resultat. Det är glasklart för mig att här behövs det mer kunskap innan man ensidigt kan ta ställning. Just nu ser jag inga övertygande resultat av att snus skulle orsaka cancer, däremot etsskador på tänder och retraktion av tandköttet.

Jag tycker det var väldigt bra att vi alla fick samtala under ordnade former istället för korta intervjuer i media eller via artiklar. Debatten kommer säkert att fortsätta även om det inte kommer vara någon huvudfråga under det svenska ordförandeskapet. Nu gäller närmast att samla fler EU länder som vill arbeta för fri rörlighet för varor på den inre marknaden.

1 Responses to Snusmöte

  1. hillary2 skriver:

    Det behövs troligen ingen ytterligare forskning om snusets skadeverkningar. Det finns betydligt viktigare saker att lägga forskningspengar på. Hade det funnits ett samband med allvarlig ohälsa hade vi förmodligen upptäckt det vid det här laget. Etsskador och retraktioner räknar jag enbart som ”estetiska biverkningar”.

Lämna en kommentar