Årets svensk i världen

Regeringssammanträde på morgonen. Snabbt avklarat och sedan försvann alla åt olika håll, många för att kampanja. Jag åkte vidare till Näringslivets hus och höll tal för utlandssvenskar och relationen mellan Sverige och USA. Delade sedan ut pris till ”Årets svensk i världen” som detta år är Annika Sörenstam. Vilken sympatisk person! Hon blev sedan intrevjuad på scenen av legendariske Göran Zachrisson. Hon berättade att hon inte villa vinna när hon var junior eftersom då var man tvungen att hålla segertal och något värre kunde hon inte tänka sig som ung och blyg tjej.

Den blyga sidan har hon definitivt arbetat bort idag och strålade verkligen på scenen. Imorgon släpps hennes nya bok om golf, minnen och mat, blir spännande att läsa. Själv är jag usel på golf eftersom jag blir så himla arg när det inte går bra och då går det tyvärr ännu sämre, s k negativ spiral. Skidor passar mig bättre.

På eftermiddagen var det dags att möta våra blivande ambassadörer i Tel Aviv, Jerusalem, Abu Dhabi och Bagdad. Spännande och bra samtal med allihop som verkligen ser fram emot sina nya poster och hur de ska kunna främja Sverige utomlands på olika sätt. Det blir välidigt anmnorlunda samtal med personal på UD när man får möjlighet att sitta ner på tu man hand. Vilka otroligt bra medarbetare vi har!

Blev också intervjuad av Aftonbladet om surströmming eftersom det är premiär idag. Själv väntar jag ett tag med denna delikatess. Hörde under Norrlandsturnén att många där tror burkarna behöver mogna ett tag till detta år.

Lämna en kommentar