Besök på Elmia i Jönköping

Uppe med tuppen imorse igen och åkte bil till Jönköping för att besöka underleverantörsmässan i Jönköping. Kul besök där jag fick träffa flera små företag och lyssna till deras olika bekymmer vid export. Flera av dem framhöll att det var relativt lätt så länge man rör sig inom EU, men så fort man sticker ut nosen i övriga världen är det tuffare.

Idag startade också en ny organisation för att öka exporten för små företag, inte en dag för tidigt. 

För att öka exportandelen hos underleverantörsföretagen bildar Svensk Industriförening och ELMIA Underleverantörernas ExportOrganisation, UNDEXO. De berättade också om konkreta åtgärdsförslag för ökad export. Allra först nämndes mentorer som kan hjälpa till med språk, kulturskillnader och kunskap i det land man vill exportera till. Där har vi tänkt precis exakt rätt med projekt Kosmopolit. Man vill också se mer fokus från Exportrådet på små och medelstora företag. Det vill vi från regeringens sida också och det är också en viktig fråga vi arbetar med.

Det var verkligen intressant att få bilden konfirmerad av UNDEXO av det jag tidigare har sett när jag besökt små företag i Sverige. Vi arbetar åt rätt håll.

Deras mål är att fördubbla exporten för underleverantörer inom fem år.

Till sist måste jag få visa bilden jag tog med min mobil idag av en otroligt vacker bil som jag träffat tidigare i år, en Porsche GT3 som deltar i STCC. Ägaren är Mattssons skruv, ett företag jag träffade i våras på en företagsmässa i Anderstorp. Varsågoda och njut! 

Porsche GT3 - en skönhet

Porsche GT3 - en skönhet

Lämna en kommentar